Sunday, October 27, 2013

Progress Makes Perfect (Part 1)

So, I haven't updated in awhile; and I guess now might be a good time to do so. (Sorry its going to be in Finnish, but the next part of this post will be in English.)

Mutta ensin kirjoitan suomeksi:

Tämä viime viikolla oli syysloma. Mä menin lapissa kanssa mun host-perhe ja sitten myös me menimme Ruotsiin viikonloppuna. Se oli hauska, mutta satoi paljon lunta. Mutta mä vain puhui suomeksi, ja se oli hyvä! Mutta mun suomea on ei hyvä...mutta mä yritän paljon puhua. Joskus mä puhun paljon, mutta paljon ihmiset puhuvat minulle Englaneksi mutta mä en pidä sen koska mä haluan puhua suomeksi...mutta he ei puhu minua Suomeksi. Mielestäni ehkä he ajattelevat mä en ymmärrän, mutta mä ymmärrän paljon. Mä vain en puhu hyvin. Ehkä pian ihmiset puhuvat minulle suomea...Mä tiedan mun suomea on ei hyvä mutta mä haluan puhua, vaikka sen on ei hyvä. Mä vain haluan puhua suomea haha! :(

Tämä viime viikolla oli hyvä. Satoi paljon lunta, ja me kävelimme lumessa paljon. Se ei ollut kylmä koska olin pukeutunut paljon takit haha. Mutta se oli hyvä! Tapasimme paljon ihmisiä, ja me puhuimme paljon Suomeksi. He nauraoivat vähän minun suomea, koska minun suomea on ei hyvä, mutta mä yritin. Ruotsissa, me menimme kaupungin ja sitten menimme kirppis. En osta mitään, mutta se oli okei koska en yleensä pidä ostaa asioita. Sitten tänään meillä olipitkä ajomatka kotiin ruotsista.

Olin Ruotsissa! :D
 
Siellä oli paljon lunta Lapissa
 
Minun host-koira lumessa
 

Huomenna annan esityksen maantiedessa suomeksi! (Ehkä te ymmärrätte minua koska minun suomea on ei hyvä.) Mulla on myös historia ja sitten englantia. (Mutta englantia on helppo haha.) En tiedä jos minun esityks olla hyvä koska mä en voi puhun hyvin ja sanat ovat vaikea sanoa koska se on Aurinkoenergia ja geoterminen energia. Mutta minun täytyy antaa se suomeksi koska jos mä haluan puhua suomea, minun täytyy puhua ihmisten kanssa niin he näkevät voin puhua ja ymmärtää. Ehkä ei hyvin, mutta mä yritän paljon.

Ensi Viikolla mulla on minun suomen kieli koe. Se on helppoa koska mä tiedan ja ymmärrän paljon. Mä tiedan mä puhun ja ymmärrän enemmän kuin muut ihmiset minun luokassa, mutta joka on koska mä aina puhun suomea kanssa minun host-perhe joka päivää ja minun koulu on suomeksi myös. Niin mä kuulla suomea joka päivää koko ajan. Se on hyvä koska minun täytyy oppia suomea...mutta joskus se on vaikea koska paljon ihmiset puhuvat minua englaneksi koska minun suomea on ei hyvä. (Mä voin kirjoitan suomeksi paremmin kuin mä voi puhua.). :D


GEEZ...writing in Finnish takes a heck of a lot more time than I thought it would! My Finnish REALLY isn't that good, so to any Finns who read my blog, im really sorry if you cant understand me! I know that I don't use the right endings, and that its probably hard to read...but im trying as best as I can!

(And to anyone from home, im sorry if google translate is bad, because like I said, my Finnish isn't all that great either, and so the translation may be really bad as well!)

But hey, my first successful blog post all in Finnish! (Minus the little English conclusion to the post.) ;)



3 comments:

  1. puhut tosi hyvää suomea :) kauan olet ollut suomessa nyt?

    ReplyDelete
  2. Kiitos! Olen ollut suomessa kolme kuukautta. :)

    ReplyDelete
  3. Älä huoli, sun tekstistä sai hyvin selvää vaikka kielioppi ei ole ihan täydellistä. Mutta ei se haittaa! Hienoa, että uskallat käyttää suomenkieltä ja mä luulen kyllä, että ihmiset esimerkiksi sun koulussa alkaa puhumaan sulle enemmän ja enemmän suomea kun ne tajuaa, että sä ymmärrät kyllä. :)

    - Suvi

    ReplyDelete