Friday, February 7, 2014

Update (Suomeks)

nonii, tänään oli...no, se oli...tylsä haha. Tylsä koska mulla oli historia. Voin ymmärrän paljon, mutta se on nii tylsä... :/

Mulla oli vain yks tuntia koulussa, nii, se oli helppo päivää tänään haha. Myös mä menit kirjastoon, koska mun täytyy löydää jotain noin mun suomen kieli koe. Haluasin ottaa suomen kieli koe, mutta en tiedä, jos tiedän tarpeeks suomea haha. Ehkä voin ottaa sen jos puhun vain suomeks, koko ajan haha. ;)

Se on vähä outo, koska nyt, ymmärrän kuin mä katso suomalainen elokuvat, tai televisiota. Ja ennen, en voinut. En ymmärtä miks, voin nyt haha. Voin kirjoittaa parempi, kuin voin puhua...mutta toivon, että, voin puhua myös pian. ;)

Luulen, että, jos voin ymmärrän paljon nyt, ehkä voin puhua, myös haha. Mutta se on vaikea puhua, koska en voi sanoa oikea. Mutta, mun ystävät, auttavat mua, ja se on tosi kiva! :D

No nii, myös- asun uusi perheni kanssa, ja he ovat tosi kiva! Mulla on host äiti, host isä, ja kaks host-siskot. (Mutta, vain yks asuu kotona.). Mun host sisko, oli vaihtari USA:saa, viime vuonna. Hän puhuu englantia,

 mutta puhumme suomeks. (koska haluasin oppia suomea haha.)

Mun täytyy puhua enemmän suomea, koska en ajattele, että, puhun tarpeeks. ;) Ja ehkä olisi helpompi, jos puhun enemmän... ;)

Mun uus host-perheeni, katsovat paljon suomalainen elokuvat. Ja se on hyvää, koska sitten, voin katso elokuva suomeks. ;) Mun host-sisko, sanoo, että- voin katso sen suomea tekstitys kanssa, tai ei mitään haha. Ja se on hyvä, koska sitten, mun täytyy katso ja lukea VAIN suomeks. ;)

Emmä tiedä mitas muut sanoa...mutta mä vain halusin kirjoitaa suomeks. ;)

Mutta no, kaiken kaikkiaan, elämäni on kaunis. ;)

1 comment:

  1. moi! löysin tänne aivan sattumalta kun googlasin jotain todella outoa, sitten luin muutamia blogisi postauksia ja päätin että oli ihan pakko kirjoittaa tänne kommentti, sillä meillä on oikeasti hyvin paljon yhteistä! minunkin nimi on jenna ja olen kotoisin amerikasta, vaikka olen jo kauan asunut suomessa kun käyn yliopistoa jyväskylässä. ihanaa lukea sinun kirjoittamasi suomea, kielioppi ei ole ihan täydellistä mutta tekstiesi tarkoituksen saa kyllä selvää. :) halusin vaan kommentoida tänne ja kehottaa/rohkaista sinua käyttämään ja harjoittelemaan suomea vielä lisää, sillä voin omien kokemusten perusteella väittää että se kyllä kannattaa. jos olet yksin kotona, puhu itseksesi suomea ja harjoittele ääntämistä, opiskele kielioppia/partitiivia ja lue suomeksi kun sinulla on kelpaava suomenkielinen sanasto! suomessa asuminen ulkomaalaisena/vaihtarina ei ole lainkaan helppoa, niin välillä kannattaa muistaa se, että olet niin rohkea kun tulit jopa suomeen asti. ulkomailla asuminen on amerikkalaisille vielä harvinaisempaa, niin muista sekin! tsemppiä suomen opiskeluusi ja vaihtoosi! t: toinen suomessa asuva jenkkityttö :) (hopefully that all made sense to you, i figured writing in finnish was more appropriate here!)

    ReplyDelete